… och ger optimeringen för sökmotorer mig något?
Om du precis har intrycket att sökmotoroptimering är det ultimata mirakelmedlet, måste vi ärligt säga att detta inte gäller alla företag utan undantag.
SEO är värdefullt inom dessa områden
• de flesta onlinebutiker
• prisintensiva tjänster (t.ex. rådgivningstjänster, mäklarkontor, byråer, …)
• lokala leverantörer som vill dominera den lokala marknaden (engångspaket räcker vanligtvis)
Du bör tänka noga i dessa områden
Business to business-område
Här delas order traditionellt ut via personliga kontakter. Enligt vår erfarenhet, till exempel, lönar sig inte optimering för Google för ett tryckeri som endast accepterar stora business to business-beställningar.
Butiker med ett mycket litet sortiment jämfört med konkurrenter
Om konkurrenter erbjuder 200 produkter och din egen butik bara erbjuder 20, kan även den bästa SEO göra lite. Den sökandet avsikten är då mycket tydlig: Bläddra och jämföra ett stort urval.
Mycket låg sökvolym i en mycket konkurrenskraftig nisch
Så om du befinner dig i ett område där till och med ditt viktigaste sökord har väldigt få sökningar per månad och konkurrensen fortfarande är hård, kan du investera din budget förgäves.
Och hur får du reda på om optimering för sökmotorer är värdefull i ditt specifika fall?
Det viktigaste steget är helt klart att i förväg kontrollera sökvolymen och priset per klick för dina huvudnyckelord (och sökordets svårighet som resultat). Det är det enda sättet du kan se om det finns tillräckligt med efterfrågan och vilka söktermer din SEO-strategi ska riktas mot. Högre klickpriser visar vilka sökord som verkligen leder till potentiella kunder och försäljning. Se också till att titta på tävlingen – vad som fungerar för andra kan också hjälpa dig!
Något annat som kan vara viktigt innan man börjar sökoptimera sina sidor är att ha en väl fungerande grafisk design. Det är viktigt med en snygg logga som kunderna ska komma ihåg. En loggotyp som är snygg får i nästan alla fall en kund att lita mer på företaget än om det hade varit en riktigt ful logga. Den grafiska designen handlar också om typsnitt och vilka färger som företaget använder sig av. Om man har en snygg grafisk design så kommer resultatet man får ut av en sökmotoroptimering, och alla andra områden företaget syns på, få en mycket bättre effekt.