När de tre vännerna samlades för att diskutera deras gemensamma framtid blev mötet betydligt längre än de först tänkt. Det som förenade dem var en vilja att testa på någonting nytt. Både Eva, Peter och Elin var trötta på sina dåvarande arbeten och professionella situationer. De hade fastnat i hamsterhjul som de inte riktigt kunde förmå sig att ta sig ur, inte på egen hand åtminstone. När de samlades en novemberkväll för att diskutera uppstart av nytt bolag visste de inte ens vilken typ av verksamhet de skulle bli. Tillslut, efter många timmars samtal, landade de i städföretag.

Det var nog inte riktigt vad någon trott på förhand. Städföretag låg långt bak i kortleken och det fanns många alternativ som diskuterats innan kortet kom upp. Saken var den att Eva, under många år, arbetet på just städföretag. Hon hade drivit tjänsterna och sett till att alla kunder blev nöjda, och det hade hon gjort med den äran. I alla fall om man fick tro hennes egen beskrivning av tiden på städföretag. När de diskuterade vilka kompetenser som de själva besatt inom gruppen landade de i det gemensamma beslutet. Det skulle få bli städföretag även för dem.

Så, Evas roll på det snart nystartade städföretaget var förstås given. Det var hon som skulle ansvara för den operativa biten. Hon skulle värva goda medarbetare med lång erfarenhet av städ och service. Detta ansvarsområde skulle kompletteras med Peters förmåga att driva verksamhet.

Han hade varit VD under flera års tid. Visserligen inte på ett städföretag men å andra sidan hade han inte haft så mycket att göra med kärnverksamheten när han var inom IT heller. Han var duktig på att se till att bolagets kugghjul snurrade i takt och åt rätt håll. Det skulle således även bli hans roll på städföretaget.

Sedan hade vi ju Elin. En person med väldigt ringa erfarenhet av att bära stort ansvar. Hon hade aldrig varit chef över någon men burit stort ansvar på sitt gamla jobb själv. Hon arbetade med marknadsföring och PR och hade gjort så på fem tidigare arbetsplatser – även dessa i form av mindre bolag. Precis som för Peter besatts väldigt lite  – eller ingen – erfarenhet av städföretag men med tanke på Evas förflutna tänkte gruppen att det skulle bli ett problem.

Sagt och gjort. Tre veckor senare, efter ytterligare några sena möten, skickade de in papper om bolaget. Sedan dröjde det några veckor till innan städföretaget fanns registrerat som aktiebolag. Resten är historia som fylls på för varje dag som går.